Een veel voorkomende schade aan de gitaar is een kop die scheurt of zelfs helemaal afbreekt. Dit ziet er altijd verschrikkelijk uit en kan in sommige gevallen tot enige paniek leiden. Gelukkig zijn de meeste kop breuken en scheuren prima te repareren.
Probeer in elk geval zo snel mogelijk de snaren te ontspannen en/of weg te knippen om de spanning op de scheur weg te nemen. Bewaar zoveel mogelijk losse onderdelen en splinters. Lijm het niet zelf.
Om een kopbreuk succesvol te lijmen moet de breuk netjes passen. Hoe verser de breuk hoe beter. Ook moet er voldoende lijm oppervlakte zijn. Is deze er niet, dan kan er vaak een groter oppervlakte gemaakt worden door bijvoorbeeld pennen hout in te frezen. Normaal gesproken wordt een kopbreuk door mij altijd met Titebond witte houtlijm gerepareerd. Helaas ben ik niet in staat om onzichtbaar (lak) schade te repareren, maar ik kan er wel voor zorgen dat de gitaar weer goed bespeelbaar is zonder scherpe randen of overmatige lijm resten.
De kop van deze gitaar is gebroken maar zit nog wel aan de gitaar vast. De breuk loopt door onder de mechanieken van de hoge en lage E snaar. Doordat de kop niet los zit van de gitaar is deze breuk meestal heel goed te repararen. Ook is er ruim voldoende lijm oppervlak aanwezig.
Het hout is schoongemaakt en ingelijmd, tot goed achterin de breuk. Met twee klemblokken wordt het hout ingespannen met parallel lijm tangen. Deze tangen kunnen gecontroleerd veel druk geven en schieten nooit los. Na een nacht worden de klemmen los gehaald en wordt het hout schoon gemaakt van lijmresten. Hierna wordt er nog eens een nacht geen spanning op de verbinding gezet.
Na twee nachten is de lijm voldoende uitgehard en kunnen er weer snaren op de gitaar worden gezet. Eventuele ongelijkheid in de hals wordt schoon geschuurd en gepolijst. Zo kan de gitaar weer prima bespeeld worden.
De kop van deze Epiphone Les Paul was volledig van de hals afgebroken. Les Paul modellen komen relatief vaak langs voor breuken. Ze zijn zwaar en als ze vallen komt er veel kracht op de kop doordat deze onder een hoek staat. Vaak zijn de scheuren in een Gibson Les Paul mooier dan bij een Aziatische Les Paul. De laatste kan breken van recht op het hout (alsof de kop afgezaagd is) tot scheuren die tot halfverwege de hals lopen.
De kop van deze Epiphone heeft geen goed lijm oppervlakte. Als eerste wordt de kop zonder extra verbinding gelijmd. Dit gebeurd in een opstelling met een bankschroef waarbij de kop tegen de hals geduwt wordt.
Nadat de lijm is uitgehard, worden er sleuven in de hals en kop gemaakt, die over de lijmverbinding lopen.
De sleuven worden opgevuld met mahonie houten blokjes die precies passen. De nieuwe verbinding zorgt voor veel meer lijm oppervlakte en een veel stevigere verbinding. De blokjes worden met parallel klemmen in de hals geperst.
Ne het drogen worden de mahonie blokjes netjes in de vorm van de hals afgewerkt. Het hout wordt voorzien van een olie afwerking.